Friday, April 6, 2012

Gurauan Petang

Saya Tenguk Tengkok Hasan Akidah Pendek Sedikit?

Semasa di masjid al Gufran Taman Tun Dr Ismail tengah hari tadi saya nampak bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi tercokoh di hadapan sebelah kanan mihrab. Itulah tempat biasa bagi Pak Lah kalau dia berjumaat di situ. Sudah beberapa kali saya terserempak beliau bersembahyang di situ dan lokasi itulah tempatnya.

Selesai sembahyang saya menapak ke arah Pak Lah. Sedang elok dia bangun ternampak saya menyapa dengan senyum. "Apa habaq?" itulah pertanyaan rutin Pak Lah kepada saya sejak tahun 80-an dulu lagi.

"Baik.. Pak Lah. Pak Lah apa khabar?" tanya pula saya. Kami bersalam erat. Memang salam Pak Lah terasa erat tidak seperti Mahathir atau Anwar Ibrahim.

"Baik.." balas saya. Saya ingat dia sudah melupai saya maklumlah dia sudah tidak jadi perdana menteri lagi, dan saya pula belum jadi PM? Kalau saya jadi PM tentu Pak Lah akan telefon saya? He he.. Masa Pak Lah ambil cuti tanpa gaji dia kerap berkirim salam kepada saya dan hantar wakil untuk mengambil beberapa naskah buku tulisan saya.

Setiap kali saya buat buku akan datanglah orang Pak Lah menyampaikan salam dan mengambil buku secara free.

"Apa khabar Tok Guru (Nik Aziz)?" tanya beliau. Pertanyaan itu menderaukan darah saya. Betapa Pak Lah juga ingat kepada Tok Guru Nik Aziz dan mungkin tahu juga akan hubungan saya dengan Tok Guru. Kebetulan Tok Guru kini berada di hospital kerana berehat kerana sedikit stres. Jadi pertanyaan itu saya mengambil peluang memberi tahu Pak Lah.

"Baik... dia ada di hospital Pak Lah, rihat sikit.." balas saya.

"Sampaikan salam saya kepada beliau, Assalamualaikum?" kata Pak Lah.

Pak Lah juga kelihatan sedikit serah dan nampak sangat akan keloyorannya. Namun senyumannya masih belum berubah. Matanya masih nampak sempit bila beliau melebarkan senyuman. Senyuman dan keramahan Pak Lah itu menyebakan orang yang suka kepada sifat qanaahnya akan merasa teduh bila bercakap dengan Pak Lah.

Saya berjalan keluar dari ruang masjid mendahului Pak Lah. Sampai di luar seorang kawan memberi tahu yang Hasan Akidah juga ada dalam masjid dan bersalaman dengan Pak Lah. Semasa saya dengan Pak Lah tadi tidak ternampak pula si Hasan Akidah ada di situ. Mungkin dia mengelip untuk tidak berjumpa saya.

"Mana..?" tanya saya kepada kawan, Adnan.

"Itu... dia bercakap dengan Pak Lah..gi lah masuk," jelas kawan itu dan minta saya masuk semula. Saya buat dengar tidak dengar saja dan hanya sempat snap satu gambar.

Saya menjenguk dan nampak Hasan Akidah. Keinginan untuk mendekati dan bersalam dengan Hasan tidak timbul dalam hati. Entah kenapa. Dari luar saya nampak Hasan Akidah berjalan beriring dengan Pak Lah. Berbual-bual, nampak yang beriya Hasan manakala Pak Lah selamba sahaja.

Mungkin Pak Lah bertanya mengenai perniagaan Hasan akhir-akhir ini apakah mendapat sambutan atau tidak. Saya sempat tangkap gambar mereka tanpa Hasan sedari saya di situ. Saya nampak Hasan memakai baju jalur merah macam anak sepilar (mungkin Jalur Tiga)... tersengeh-sengeh sahaja. Entah mungkin mata saya rabun, saya nampak tengkok Hasan macam pendek sedikit berbanding dulu mungkin kuat berjuang mempertahankan akidah ummah.

Malam ini Hasan dikatakan akan berceramah di Permatang Pauh kawasan Anwar Ibrahim. Orang Permatang Pauh boleh keluar ramai-ramai mendengar cerita penglipur lara Hasan seronoknya kalau kebetulan kita tidak ada kerja lain.

Teman-teman kena faham, teman-teman kena tahu, teman-teman kena ambil berat masalah ummmmah, masalah bangsa dan masalah raja-raja Melayu. Jikalau tidak, jikalau tidak kita akan bla bla bla. [wm.kl.5:03 pm 06/04/12]

3 comments:

tok ayah said...

jikalau tidak kita akan ditipu sepanjang masa oleh umno/bn.

abu muaz said...

hasan sudah jadi golila ...

jeghivintaj said...

lawak sketsa DHA ayat last tu selalu menjadi jenaka org ramai..hehe