Friday, October 28, 2011

Sumbangan Korban Untuk Aceh

Assalaimualaikum wbt wbh para penjenguk blog MT budiman.

Pihak jawatankuasa masjid di Ule Batil di Aceh salah satu kawasan dibaham tsunami telah menghubungi saya untuk bertanya sumbangan untuk melakukan korban Aidi adha di sana. Menurut panitia itu mereka sangat berharap sumbangan korban dari mana-mana pihak untuk dilakukan di masjid berkenaan.

Semasa Ramadhan lalu saya beberapa teman telah ke sana dan membuat sedikit kenduri untuk penduduk sekitar di samping menghulurkan sumbangan untuk 40 orang anak yatim. Kunjungan itu menyebabkan mereka yang kebanyakannya mangsa tsunami tidak kecupan tangan menadah sumbangan yang kami dan kita semua berikan.

Ekoran kunjungan kami itu mereka berharap agar diadakan korban di masjid berkenaan untuk anak-anak kariyahnya sekitar 1,000 orang. Saya begitu tersentuh apabila Imam masjid berkenaan memberi tahu yang penduduk sekitar khariyah itu sudah bertahun tidak pernah menjamah daging korban.

InsyaAllah sempena ini hari raya korban tahun ini saya dan teman akan berusaha mendapatkan sumbangan seekor lembu untuk dikirimkan di sana. Saya bercadang akan ke Aceh dalam masa terdekat untuk urusan itu.

Kepada penjenguk blog ini khususnya yang ingin ikut sama menghulurkan sumbangan khasnya yang sebelum ini mencadangkan supaya dilancarkan tabung korban, sama ada untuk nilai seekor lembu atau satu bahagian boleh berbuat demikian.

Untuk pengetahuan seekor lembu di Aceh sekitar RM4,000 hingga RM5,000 manakala untuk satu bahagian nilainya antara RM500 hingga RM650. Sesiapa berminat boleh hubungi saya ditelefon 019 202 6388 atau 0192336996 serta boleh berintraski menerusi email saya. Sekian dimaklumkan. [wm.kl. 4:53 pm 28/10/11]

No comments: