Thursday, May 28, 2009

Penjelasan

Saya Sedia Menjawab Segala Dakwaan dan Tuduhan

ADA beberapa penjenguk blog saya mengirimkan atau cutpage kritikan ke atas saya yang diambil dari beberapa blog lain. Semuanya minta saya menjawab segala tuduhan bersifat peribadi itu. Saya rasa semua penjenguk sudah maklum mengenai beberapa tuduhan itu dan saya tidak bersedia untuk medetailkan di sini.

Terima kasih kepada penjenguk yang menghantar maklumat itu kepada saya. Saya sedia menjawab segala kritikan dan dakwaan itu dengan syarat orang yang membuat tuduhan dan dakwaan itu menjelma dan tidak berselindung di sebalik aling-aling yang tipis. Mendakwa di dalam gelap adalah kerja polong tanpa hidung yang pengecut dan tidak bertanggungjawab, seumpama kucing mengigit ekornya sendiri tetapi dirasakan tikus!

InsyaAllah sekiranya si pendakwa itu tampil dengan identitinya, saya akan menjawab satu persatuan. Atau sekiranya segala dakwaan itu disertakan dengan bukti saya sedia mengaku kalau ianya terbukti yang jelas dan sahih. Saya tidak takut dan pengecut sebab itu saya menjelma dengan rupa diri saya. Malahan saya sedia menawarkan hadiah sekali ganda dari tuduhan-tuduhan itu yang berupa wang ringgit. Silalah saya menanti penuh hormati, baik di blog maupun di luar alam blog.

Dijemput sesiapa juga yang berhajat untuk bertanggungjawab atas dakwaan itu boleh mewakili mereka yang tidak mahu mededahkan identiti mereka itu. Bagi pihak pun tidak mengapa asalkan identitinya jelas. Sekiranya kalau setakat membuat dakwaan dan tuduhan saya rasa saya juga boleh berbuat demikian. Saya boleh mereka seribu cerita untuk memburukkan sesiapa saja. Tetapi itu bukan jenis saya.

Tetapi rasanya saya tidak begitu. Belum ada dalam kamus hidup saya, saya menulis buku tanpa ada nama saya dan disertakan penerbit. Saya tidak pernah membina blog tanpa ada identiti saya yang jelas dan alamat untuk dihubungi. Dan saya juga tidak pernah memberi komen atau menumpang mengkritik sesiapa saja di kaki-kaki mana-mana blog. Dan saya sedia untuk ke mahkamah atas apa saja tuduhan.

Begitu juga saya tidak pernah membenarkan atau mengizinkan sesiapa membuat tuduhan dan kritikan melulu kepada sesiapa menerusi blog saya. Saya masih ada etika dan masih tahu adat-adatnya dan menghormati orang lain. Saya menjaga moral dunia siber. Dan apa yang saya tulis saya bertanggungjawab bukan saja di mahkamah tetapi di hadapan Rabul Jalil lialamin.

Saya juga menulis dan mencatat bukan dari khayalan tetapi dari kenyataan dan pengalaman! Ingin saya sebutkan disini kepada mereka yang sedia untuk menemui saya, silalah saya bersedia berbuat demikian.

Jadi kepada penjenguk budiman yang menghantar mesej dan meminta saya menjawab, ingin saya jelaskan saya tidak akan jawab kalau penuduh itu tidak tampil. Kalau kita benar, bertanggungjawab dan berani muncul dan biarlah gentlemen. Kenapa harus menyembunyikan diri. Secara munasbahnya orang yang melakukan perbuatan sembunyi tangan adalah warga oportunis dan munafik.

Dan kepada penjenguk budiman maaflah kalau saya tidak bersedia melayani hal-hal begitu. Kerana salahnya bukan saya tetapi mereka yang mendakwa itu. Samada ianya hendak dipercayai atau tidak terpulang kepada pertimbangan dan penghukuman penjenguk, saya tidak sedikitpun merasa sedih.

Wasalam.

1 comment:

Pendukung Islam said...

Sdr. MSO,
Assalamualaikum wm wb.,
Tahniah kerana berani menegakkan kebenaran melalui pendedahan yang benar dan tetap teguh mempertahankannya. Kita menolak mereka yang baling batu sorok tangan serta tidak bertanggungjawab.
Wassalam. Hj. Abdullah Lazim