Saturday, February 23, 2008

Catatan Lewat

"Kelu Kelek" Politik Kelantan

MSO

KETIKA dalam perjalanan ke Kota Bharu petang semalam (21 Februari), seorang kawan menghubungi memberi tahu Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika itu sedang mengumumkan calon-calon Pas di kediaman Menteri Besar (yang tidak pernah didiaminya) iaitu JKR 10, Kampung Sireh, Kota Bharu.

Kawan media itu bertanya kenapa saya tidak ada. Katanya pengumuman itu semacam tidak lengkap apabila saya tidak ada sama bergelewatan di JKR itu.

Biasa katanya saya akan turut hadir sama dan tidak pernah ketinggalan dalam majlis-majlis Pas apa lagi majlis sepenting kelmarin. Namun tahun ini nampak lain macam sikit, desahnya. Apakah anta sudah merasakan Pas akan kalah!" katanya kawan itu.

Asthrafirullahuazim... ke situ pula. Pas tidak akan kalah kata saya sebab Allah akan membantu perjuangan Islam sejati. Masakan Allah membiarkan perjuangan agamaNya. Lagipun calon MB Umno yang diperkenalkan kelmarin mampu ditandingi oleh calon MB Kelantan dari Pas bila-bila masa dan di mana saja. Siapalah Awang Adek Hssin dalam kancah politik Kelantan!

Dalam pada itu juga saya sudah berseloroh yang saya sudah tahu calon-calon Pas di setiap kawasan baik DUN dan Parlimen. Begitu juga dengan calon-calon dari Umno. Bukan itu saja tahu juga siapa yang mengatur dan mencaturnya. Siapa yang menjadi tangan ghaib yang mengangkat tangan Nik Aziz untuk ambil orang itu dan orang ini sebagai calon Pas.

Tidak bersalah

Siapa? Tanya kawan itu tiba-tiba jadi berminat. Dia tu ke.... usiknya. Sapa? Tekan saya. Saya tidak mahu kawan itu menuduh orang yang tidak bersalah dan tidak berdosa. Tidak... bukan dia....jelas saya serius. Habis siapa? Entahlah.

Sepanjang perjalanan saya kira soal calon sudah selesai. Saya membayangkan yang tidak dapat menjadi calon pun sudah menangis dan bergatang air mata gugur. Manakala yang sudah tersenarai pula sudah berangan-angan untuk jadi YB atau terus menjadi YB. Yang mencatur pula akan merasa bangga kerana percaturan yang dibuatnya berjaya, selepas ini mereka akan mengutip hasil mashyulnya.

Baguslah kalau begitu. Pas harus tenang dan bersiapa sedia. Semua pihak harus berkerjasama untuk berhadapan dengan BN dan Umno. Jangan dendam mendendami atau mengkhianati antara satu sama lain. Kali ini BN beriya benar hendak tawan Kelantan, sampai bapa mertua berpakat dengan menantu (Abdullah Ahmad Badawi dengan Khairy Jamaluddin)! Cita-cita BN ini saya dedahkan sejak berbulan dulu lagi sebagai warning kepada Pas Kelantan.

Telefon masuk lagi silih berganti memberi tahu perkembangan dari masa ke semasa mengenai Kelantan tanpa diminta. Semua panggilan itu menganggu konsentrasi saya untuk membuat analisa pilihan raya di Kelantan kali ini. Saya sudah tidak menghitung siapa yang harus bertanding dan digugurkan lagi tetapi mahu tengok kekuatan dan wibawa calon masing-masing. Dari sini nanti dapat dibuat analisa atau 'ramalan' parti mana yang bakal memerintah Kelantan.

Panggilan dari Pasir Puteh melaporkan bahwa pergolakan akibat perebutan calon di situ sudah selesai. Sudah ada kompromi di kalangan yang bertentangan. Alhamdulilah. Itulah yang kita mahu sebenarnya. Bergaduh untuk mencari kebaikan dan bukan untuk berdendam kemudian memusnahkan impian rakyat - yang akhirnya jadi semua 'ssaja... adalah tidak elok.

Lewat jam 9:00 malam saya sampai di Pasir Mas untuk melihat apa yang berlaku di Pasri Mas. Almaklumlah ... di sini Ibrahim Ali yang akan bertanding sebagai calon bebas dan menggunakan lambang Pas. Khabar mengatakan di sini ada pergolakan dan bantahan sedikit sebanyak mengenai strategi itu menarik minat saya untuk memberi tumpuan agak jitu. Kalau itu berlaku ia menjadi masalah dan semua pihak tidak untung.

Tetapi Alhamdulilah sebaik saya memijak kaki di padang Mini Stadium Pasir Mas kebetulan nama Ibrahim Ali disebut sebagai calon Parlimen Pasir Mas. Orang yang mengumumkan ialah Yang Dipertua Pas Pasir Mas, Ismail Nuh, yang juga bekas ahli Parlimen Pasir Mas dan pernah bertempur dengan Ibrahim dan menjadi ahli Parlimen Pasir Mas selama dua penggal.

Selepas pengumuman itu kelihatan keduanya berpelukan antara satu sama lain, pelukan ala Arab. Tanpa disedari air mata saya membekak di birai mata kerana seronoknya melihat dua hamba Allah yang sebelum ini berada di sudut berbeza namun hari ini boleh pula duduk atas pentas yang sama untuk menuju mardhatilah.

Ada masalah

Sebagai pemerhati saya merasa lega. Nampak tanda-tanda yang Parlimen Pasir Mas akan kembali ke tangan Ibrahim, di mana saya kira haknya memandangkan sudah banyak budi dan jasa yang beliau tumpahkan di situ. Petanda itu menyebabkan saya rasa Pas tidak ada masalah mengenai calonnya kali ini. Pas akan berhadapan dengan Umno dalam keadaan bersiap sedia dan penuh semangat.

Apa lagi terdengar selepas itu desas desus mengatakan calon Umno yang akan berhadapan dengan Ibrahim, dikatakan kurang berminat. Beliau yang katanya pandai-pandai dicalon Umno untuk mengugatkan Ibrahim bercadang untuk menarik diri. Ada pihak lain juga melarang dan marah kepada calon berkenaan.

Desas desus ini sekali lagi memberi gambaran Ibrahim akan melalui jalan mudah - walaupun belum selamat di Pasir Mas.

Setelah menyaksikan pengumuman calon di Pasir Mas dalam keadaan cukup harmoni, tiba-tiba masuk panggilan dari Rantau Panjang yang memaklumkan berlaku kekecuhan di majlis pengumuman calon yang diadakan di pejabat Pas di Lebuh Raya Rantau Panjang - Pasir Mas.

Menurut si pemanggil itu pengumuman calon Parlimen Rantau Panjang ditangguhkan. Berlaku rebut merebut pembesar suara ketika majlis itu berlangsung. Satu kumpul katanya tidak mahu kepada calon wanita yang dibawa atas restui Yang Dipertua Pas Kawasan itu Abdul Fatah Haron untuk bertanding di kerusi Parlimen. Mereka mahukan calon lain. Nama yang disebut ialah Sabri.

Sebagai menenangkan keadaan, Ketua Dewan Ulama Pas, Muhammad Daud Iraqi yang ditugaskan mengumumkan calon itu mengambil keputusan bijak menangguhkanbya. Jadi nama calon Parlimen Pas tidak diumumkan malam tadi walaupun di media massa hari ini sudah menyebut nama Wan Zailah... bekas Senator. Adalah dipercayai sehingga kini calon Parlimen bagi pihak Pas masih belum dimuktamadkan.

Namun apa yang diketahui jam 3:00 petang ini semua calon-calon Pas termasuk Ibrahim Ali akan menerima watikah perlantikan daripada Nik Aziz di Pusat Terbiah Islamiah (Putik), Pengkalan Chepa. Laporan akan menyusul selepas ini termasuk kedudukan calon Parlimen BN di Pasir Mas serta cerita bagaimana calon BN di Pengkalan Chepa menghilangkan diri kerana enggan bertanding. .
BERSAMBUNG... [kb, kel 2:12 pm 22/02/08] P/s disebabkan akses internet di Kelantan tidak baik maka gambar-gambar terkini tidak dapat dipostingkan buat masa ini.

No comments: